And We Are Everywhere

”And We Are Everywhere”, 2018. Foto: Peter Westrup

”And We Are Everywhere” (Och vi är överallt) var ett ambitiöst nytt konstverk av Nathan Coley som uppfördes på Domkyrkans mark i Brunnshög.

Placerad i en lantlig omgivning riktade skulpturen fokus mot de utmaningar som inte bara kyrkan utan även den moderna människan står inför: På vilka sätt kan tro och trossystem manifestera sig och vilken roll spelar kyrkan? Samtidigt utforskade konstverket mänsklighetens försök att skapa mening och hitta sin egen plats i världen. Det var ett modigt och poetiskt bidrag till narrativet och som i sin tur skapade nya frågor: Vem har gjort detta? Är det en kyrka? Vem har bestämt att detta ska få byggas just här?

Konstverket gav först ett intryck av att vara tillfälligt, fallfärdigt och utan tydlig avsändare. Skulpturen stod i direkt kontrast mot Lunds domkyrkas beständighet och kunde istället uppfattas som en hastigt hopsatt gudstjänstlokal. En samlingsplats för dyrkan som saknade officiell status och som enkelt skulle kunna förstöras och försvinna. Man kunde emellertid, med hjälp av detaljrikedomen och noggrannheten i konstruktionen, se att det i själva verket handlade om skapande, ödmjukhet och hur ”man tager vad man haver” kan vara en konstart i sig.

Namnet på verket tvingade oss att ställa frågan ”Vem är ’vi’?” Är det kyrkan, mänskligheten eller människor som saknar ett eget land? ”Överallt” väckte känslan av en rumslig relation till marken som kan syfta på Brunnshög, eller Lund, eller Sverige, eller hela världen. Trots att skulpturen ofrånkomligen var sammankopplad med jorden den stod på så talade den till en universell publik.


Bygge: Fred Duthy, Alex Garthwaite, Charlie Davidson, Marco Di Carlo och Ed Menton
Nathan Coley är en internationellt erkänd brittisk konstnär som intresserar sig för trossystem och hur ett samhälles värderingar kommer till uttryck i dess arkitektur och offentliga rum. Han använder arkitektoniska former och textverk för att blotta sociala, politiska och ideologiska strukturer.
Foto: Peter Westrup

Vi använder cookies på hemsidan för att förbättra din användarupplevelse. Läs mer om våra cookies här.